Motocoasa in 2 timpi sau motocoasa in 4 timpi

O motocoasa este o unealta versatila de uz casnic, destinata eliminarii buruienilor si ierburilor, tunderii gazonului, a arbustilor si a tufisurilor, in functie de motorul si de dispozitivele de taiere atasate. Motocoasele sunt disponibile intr-o varietate de modele, fie cu motor ce functioneaza pe baza de benzina, fie cu motor electric sau pe baterii, dispunand de capete cu discuri circulare in partea inferioara. Acest cap foloseste un filament care se invarte foarte rapid, actionat de forta centrifuga pentru a taia in mod eficicient iarba si buruienile.


Inainte de toate, insa, este necesar sa cunoastem modalitatile de functionare ale acestor dispozitive, dar si instructiunile de folosire, pana la punerea in functiune. Necunoasterea acestor modalitati sau nerespectarea instructiunilor poate duce la deteriorarea motocoasei sau la accidente nedorite ale persoanei ce foloseste aparatului. In cele ce urmeaza am ales sa ne axam pe motocoasele pe benzina si sa iti prezentam cum functioneaza o motocoasa in 2 timpi, respectiv una in 4 timpi, proprietatile de care beneficiaza, diferentele dintre acestea, dar si avantajele si dezavantajele folosirii lor.

Motocoasa in 2 timpi sau motocoasa in 4 timpi


Cum se porneste motocoasa in 2 timpi?


Inainte de pornirea propriu-zisa a motocoasei, este important sa verifici cu atentie asamblarea motocoasei pentru a nu avea parte de ulterioare surprize.  Asamblarea  trebuie facuta conform planului de componenta si prin respectarea instructiunilor din manualul de prezentare. In general, o motocoasa este compusa din urmatoarele elemente:


unitate motor
dispozitiv de protectie
demarator
disc cu lame
maneta de acceleratie
comutator pornit/ oprit 
cap reductor
filtru aer
toba esapament
punct de reglaj coarne
tija transmisie 

Ulterior, se va avea in vedere montarea motocoasei ce consta in montarea manerelor, montarea discului taietor care trebuie sa fie strans puternic, fara joc axial sau transversal, montarea dispozitivului de protectie a capului reductor si montarea harnasamentului. Dupa verificarea acestor aspecte, poti incepe procesul de pornire al motocoasei si punerea acesteia in functiune.


Pasul 1: Alimentarea rezervorului


Trebuie sa alimentezi rezervorului motocoasei cu benzina. Ia aminte insa! La motocoasa in 2 timpi carburantul este compus din 25ml de ulei special pentru motor in 2 timpi si 1 litru de benzina.


Pasul 2: Acceleratia si comutatorul


Blocheaza acceleratia si comuta comutatorul de start-stop pe start.


Pasul 3: Carburatorul si pompa de amorsare


Este necesar sa amorsezi carburatorul, actionand pompa de amorsare.


Pasul 4: Clapeta de soc


Pozitioneaza clapeta de soc pe pozitia inchis. Ulterior, actioneaza la maxim maneta de acceleratie si blocheaz-o, dupa care o poti elibera.


Pasul 5: Demarorul


Fixeaza puternic cu mana stanga motocoasa si cu mana dreapta actioneaza demarorul 10-15 centimetri, iar apoi actioneaza demarorul pe toata lungimea sforii pana la pornire. Ia aminte, insa, sa nu bruschezi demarorul de pornire prin tragere, deoarece risti deteriorarea intregului ansamblu demaror. Tragerea se face intotdeuan prin pretensionarea sforii demarorului.


Pasul 6: Oprirea


Elibereaza maneta de acceleratie si lasa motorul sa ruleze in continuare timp de 1 minut. Pentru oprire trebuie sa schimbi comutatorul start-stop pe stop.


Cum se porneste motocoasa in 4 timpi?


La fel ca in cazul motocoasei in 2 timpi, este necesar sa inspectezi cu atentie asamblarea motocoasei si sa te asiguri ca urmatoarele conditii sunt indeplinite:

motocoasa este asezata in pozitie orizontala pe sol
cablurile sunt corect montate
capul reductor are vaselina pe surub 
coarnele sunt corect montate
discul este montat si fixat corect 
dispozitivul de protectie e montat corect
suruburile motocositoarei sunt stranse 


Pasul 1: Alimentarea cu benzina


Primul pas consta in alimentarea rezervorului, dar atentie: fiind o motocoasa in 4 timpi, va trebui sa folosesti benzina normala, fiindca baia de ulei este separata la acest timp de motocositoare. Asadar, pentru rezervorul de benzina nu mai este nevoie sa folosesti amestec de benzina.


Pasul 2: Alimentarea cu ulei


La , rezervorul baii de ulei se afla in partea dreapta. Se va folosi ulei special pentru motoarele in 4 timpi. Mentionam ca dopul baii de ulei este in acelasi timp si o joja, folosind la verificarea uleiului.


Pasul 3: Acceleratia si comutatorul


Pentru pornire, este necesar sa blochezi acceleratia si sa te asiguri ca ai comutatorul pe on.


Pasul 4: Amorsarea carburatorului


In continuare, amorsezi carburatorul cu ajutorul pompitei de amorsare, ca si in cazul motocoasei in 2 timpi.


Pasul 5: Clapeta de soc


Si pentru motocoasa cu motor in 4 timpi este necesar sa inchizi clapeta de soc. Apoi, actioneaza la maxim maneta de acceleratie si blocheaz-o, dupa care o poti elibera.


Pasul 6: Demarorul


Tragerea la sfoara se va efectua in doua etape. Prima etapa consta in actionarea usoara a demarorului pana cand sfoara este pretensionata si iesita din rola demaror in jur de 10-15 centimetri. A doua etapa presupune tragerea puternica si fara intrerupere pana cand auzi primul simptom de pornire. Dupa acesta, opreste tragerile la sfoara demarorului si comutati clapeta de soc in pozitia deschis.


In acest moment, poti trage de sfoara demarorului in acelasi mod explicat anterior, pana cand motorul va porni la turatie maxima.


Pasul 7: Oprirea


Oprirea motorului motocoasei se va realiza prin eliberarea manetei de acceleratie si lasarea motorului sa ruleze aproximativ 1 minut. In final, comuta intrerupatorul de pornit-oprit in pozitia 0.


Diferentele dintre motocoasa in 2 timpi si motocoasa in 4 timpi


In ceea ce priveste intretinerea gazonului sau a eliminarii buruienilor, este dificil sa compari o motocoasa cu motor in 2 timpi cu una in 4 timpi, deoarece ambele sunt eficiente si fac o treaba foarte buna.


Totodata, atat pentru motocoasa cu motor in 2 timpi, cat si pentru cea cu motor in 4 timpi, transmisia se realizeaza dintr-un arbore rigid si este actionata prin ambreiaj centrifugal, acest lucru oferindu-le rezistenta indelungata la exploatare.


Motoarele motocoaselor in 2 timpi sunt mai simple, mai usoare si produc mai multa putere, in timp ce motoarele motocoaselor in 4 timpi sunt mai grele, mai putin poluante, mai economice si au o durata de viata mai mare. Fiind insa mai complexe, fiabilitatea scade fata de cele cu motor in 2 timpi si la fel si puterea.


Mentionam si faptul ca, din cauza puterii produse, motorul in 2 timpi este mult mai zgomotos fata de cel in 4 timpi. Acesta din urma, fiind dotat cu un rezervor pentru benzina si o baie de ulei separata, are un consum mai mic fata de un motor in 2 timpi. Din cauza aparitiei uleiului in combustibil, arderea nu se realizeaza in totalitate si consumul de carburant este considerabil mai mare la motoarele in 2 timpi fata de cele in 4 timpi.


Nivelul de uzura este semnificativ mai mic pentru motocoasele cu motor in 4 timpi decat pentru cele in 2 timpi si acest lucru este datorat vibratiilor reduse ale motorului in 4 timpi, in timp indelungat intretinerea acestora fiind mai mica.


In ceea ce priveste procesul de pornire al motocoaselor, acesta este simplifcat in cazul motocoaselor in 4 timpi fata de cele in 2 timpi. Asa cum am prezentat anterior, motocoasele in 2 timpi necesita un combustibil amestec, in timp ce motocoasele in 4 timpi au compartimente separate pentru benzina, respectiv ulei. Astfel, alimentarea unui motor in 2 timpi va necesita mai multa atentie in ceea ce priveste cantitatea de ulei si benzina.


Avantajele si dezavantajele utilizarii unei motocoase in 2 timpi si a unei motocoase in 4 timpi


Astazi, multe magazine de unelte, precum ofera o gama variata de modele de motocositoare pe benzina, cu functionalitati si preturi diferite. Insa, atunci cand doresti sa achizitionezi o motocositoare, trebuie sa iei in considerare ca aceasta sa aiba puterea necesara.


Performanta unei motocoase depinde de puterea motorului: cu cat acesta este mai puternic, cu atat consuma mai mult combustibil. Cu toate acestea, multi prefera in continuare o motocositoare cu un motor puternic. Chiar daca este mai costisitor, permite procesarea unei suprafete mai mari intr-un timp mult mai scurt. Un motor puternic va avea intotdeauna nevoie de alimentarea cu benzina, motiv pentru care motocoasele si motocositoarele pe benzina au avantajul de a fi cele mai puternice.

Tocmai de aceea, pentru a ne asigura ca faci alegerea corecta, noi te indrumam sa optezi pentru o motocositoare in 2 timpi sau pentru motocoasa in 4 timpi, acestea numarandu-se printre cele mai populare modele.


Asa cum stii deja, motoarele motocoaselor in 2 timpi dezvolta o putere mai mare decat cele ale motocoaselor in 4 timpi, folosind aceeasi capacitate. Prin comparatie, ambele prezinta atat avantaje, cat si dezavantaje.


Avantajul major al motocoaselor este acela de a usura in mod radical munca omului gospodar. Usurinta, manevrabilitatea si accesibilitatea sunt caracteristicile principale ale acestor instrumente care au devenit o parte esentiala a arsenalului de amenajare a oricarui proprietar de case de la tara sau detinatori de cabane.


Un alt avantaj al motocoaselor pe benzina este pretul vizibil mai mic in comparatie cu al masinilor de tuns iarba. In timp ce acestea din urma depasesc usor 2000 de lei, ajungand si la sume fabuloase in cazul modelelor mai pretentioase, motocoasele pot fi gasite la cel mult 1000 de lei, exceptand cazul modelelor profesionale.


Intre calitatile motocoaselor regasim si modul versatil de taiere. Acestea sunt eficiente la tunderea buruienilor foarte inalte si, totodata, pot acoperi zone in care masina de tuns iarba nu este accesibila, cum ar fi curatarea sau taierea tufelor si arbustilor. De asemenea, motocoasele prezinta avantajul de a nu avea dimensiuni mari, fiind astfel mai usor de depozitat atunci cand nu ai suficient de mult spatiu.


De cealalta parte, daca ne referim la dezavantaje, acestea se vor analiza strict prin prisma utilizarii dorite. Datorita latimii mici de taiere a acestor unelte, o motocoasa in 2 timpi sau una in 4 timpi s-ar putea sa nu fie instrumentele ideale pentru taierea suprafetelor foarte mari de iarba.


In timp ce ofera cea mai mare putere, portabilitate si performante de taiere, motocositoarele pe benzina pot fi destul de zgomotoase, in special motocoasele cu motor in 2 timpi.


Printre dezavantajele motocoaselor in 2, respectiv 4 timpi, se pot incadra si toate masurile de siguranta pe care folosirea acestora le impune. Motocoasa poate fi folosita doar daca ai o conditie fizica buna si nu poate fi utilizata pentru prea mult timp, necesitand periodic pauze. Este important, de asemenea, sa nu lucrezi dezechilibrat, ci intr-o pozitie ferma si sigura.


Discul unei motocoase poate ricosa violent atunci cand intra in contact cu materiale pe care nu le poate taia. Atunci cand, in timpul functionarii, acesta intra in contact cu obiecte dure precum pietrele, este necesar sa opresti motorul, sa astepti oprirea discului si sa verifici integritatea acestuia. Totodata, lamele discului pot proiecta obiecte, astfel ca zona de lucru va trebui curatata anterior de corpuri straine.


In timpul utilizarii motocoasei trebuie sa folosesti un echipament de protectie si sa nu permiti accesul altor persoane in zona de lucru. Din cauza eliminarii de gaze sau vapori toxici, este indicat sa porti o masca de protectie pentru a nu le inhala.


Am ales, in cele ce urmeaza, sa realizam o succinta comparatie a motoarelor motocoaselor pe benzina, privind avantajele si dezavantajele achizitionarii si utilizarii unei motocoase in 2 timpi, respectiv a uneia in 4 timpi.


Avantajele motoarelor in 2 timpi


sunt usoare
accelereaza mai repede 
au un pret de achizitie mai mic
sunt usor de reparat
piesele disponibile sunt mai usor de gasit 
au o constructie simpla 

Dezavantajele motoarelor in 2 timpi

polueaza mai mult
trebuie realizat amestecul de combustibil (benzina si ulei) 
sunt mai zgomotoase 
uneori pornesc mai greu
daca nu sunt folosite in permanenta, trebuie curatat carburatorul de reziduurile de ulei

Avantajele motoarelor in 4 timpi

sunt silentioase
au un consum redus de combustibil 
polueaza mai putin
nu trebuie facut amestecul de combustibil 
sunt fiabile 


Dezavantajele motoarelor in 4 timpi

sunt mai grele
de multe ori au costuri mari de reparatie
nu au inca o fiabilitate dovedita
sunt mai scumpe la achizitie
numarul mai mare de componente indica un risc mai mare de defectiune
sunt mai greu de trasportat si depozitat 

Unelte de gradinarit indispensabile, motocoasele in 2 timpi si motocositoarele in 4 timpi permit ingrijirea gradinilor si a terenurilor deschise de mici dimensiuni, la un pret mult mai mic decat ar face-o alte dispozitive, fiind totodata si mult mai versatile. Ofertele producatorilor includ modele dintre cele mai diversificate si speram ca acest ghid iti va oferi toate indiciile de baza in alegerea motocoasei potrivite pentru nevoile tale.